Interne begeleiding

Hulp via de onderwijskundig begeleider

Extra zorg voor uw kind door het inzetten van de onderwijskundig begeleider.

De beste manier om een kind weer goed op weg te helpen.

Als ouder hoopt u dat uw kind het goed naar de zin heeft op school. Met de meeste kinderen lukt dat prima maar soms is wat extra sturing nodig. Dan gaat het leren niet zo goed of u ziet dat uw kind niet ‘zo lekker in zijn vel zit’ en zich anders gedraagt. De onderwijskundig begeleider en de groepsleerkracht komen dan bijeen en overleggen wat de beste aanpak is. Die aanpak wordt altijd met u besproken.

Advies van buitenaf (SPOE)

Soms kan de school het niet alleen af en is het noodzakelijk om meer zicht te krijgen op de ontwikkeling van uw kind. De school roept de hulp van deskundigen van buitenaf in. Op dat moment is er sprake van een basisteam. Het betreft de algemene aanpak, zoals regels en routines, afspraken over klassenmanagement, het zelfstandig werken, het toepassen van het Directe Instructie Model, etc. Als een leerling herhaald en aantoonbaar onvoldoende profiteert van het excellente onderwijsaanbod (basiszorg), dan is dit een leerling met specifieke onderwijsbehoeften en komt hij/zij voor de breedtezorg in aanmerking. Hier zoomt men in op kansen en belemmeringen (stimulerend en belemmerend) op basis van handelingsgericht-proces-onderzoek. Dit resulteert in een eigen leerweg, het opstellen en het uitvoeren van ontwikkelingsperspectief. Dit kan door o.a. het inzetten van zorgmiddelen/deskundigheid /ondersteuning vanuit passend onderwijs. Voor leerlingen, waar zeer specifieke deskundigheid vereist is kennen we de dieptezorg. Deze is zo specialistisch, dat verwijzing noodzakelijk is.